-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16546 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

محتسب بر چه مسائلي نظارت ميكند؟



محتسب بر امور منكرات، نظارت، و به مقدار لازم تعزير و تأديب ميكند و مردم را به رعايت مصالح عامّه در شهرها وادار ميسازد، مانند جلوگيري از سدّ معبر، جلوگيري از باربرها و صاحبان كشتي از اينكه بيش از حدّ بر مركب خود حمل كنند (و سبب ضايعاتي بر مركب يا اموال گردند) ونيز دستور ميدهد ديوارهاي سست و خطرناك را ويران كنند و هر چيزي كه ممكن است به رهگذران آسيب برساند از جادهها بردارند و نسبت به مسألة تقلب و تدليس در كسب و كار و پيمانه و وزن، نظارت كرده از هر گونه اجحاف و تعدّي جلوگيري كنند.



اين امر در اصل از وظايف قاضي بود، ولي به خاطر اين كه قاضي عملاً نميتوانست همة اين كارها را انجام دهد آن را جدا ساخته، به صورت وظيفة مستقلّي در آوردند… .



رياست اين امر حتماً بايد بر عهدة فرد صالح و موجهّي ميبود، زيرا يك خدمت ديني محسوب ميشد (و بدون چنين موقعيتي قادر بر انجام وظيفه نبود).



رئيس امور حسبه نيز نمايندگاني براي خود جهت رسيدگي به ساير مناطق تعيين ميكرد، او ميتوانست هر روز در مساجد مهم بنشيند و نايبان امر در بازارها بر امور پيشهوران و صاحبان مشاغل مختلف نظارت كنند.



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




پيام قرآن ج 10


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.